onsdag 25 juni 2008

Veckans varning!

Koka aldrig dubbel kolasås!!!
Ja, nu provade jag kolapajen och jag ville göra två stycken i ett bräde. Sagt och gjort, jag hade gott om tid innan vi skulle på midsommarmiddag, så glad i hågen börjar jag att göra pajdegen. Så långt är det frid och fröjd, tills jag då kommer till kolasåsen.

Märk väl att jag aldrig kokat kolasås förr, så jag tänker väl inte på att dubbel kolasåssats kommer att ta speciellt mycket längre tid att göra. Jag tar tid, såsen ska koka ca 1 timme. Det går 1 timme, det går en kvart till, en kvart till, en kvart till, en kvart till och jag börjar undra om jag har glömt någon ingrediens? Klockan tickar på och jag undrar om jag ska hinna gå på någon majstånsresning med mina barn idag och nu börjar jag bli förbannad på den där j...vla kolasåsen. Så för att inte missa majstånsreningen så får jag skruva av plattan och kanska köpa en färdig efterrätt till middan i kväll istället tänker jag.

Familjen hoppar in i bilen och åker till Våmhus för att dansa små grodorna runt stången, men se det har inte slutat att jäklas än för vi hinner precis fram, gå ur våran bil och ställa upp gullungarna för att ta ett midsommarkort och voila´; regn och blixtar välkomnar den svenska midsommaren. Så efter ett snabbt beslut av kvällens värdinna och mig själv så beslutar vi oss för att åka hem och dricka drink istället.

Men först så måste jag ju komma på vad jag ska göra med kolasåsen. Så jag tar med den och kokar klart den hos värdinnan istället. 3 timmar senare är kolasåsen klar och kan äntligen hällas över i pajskalen.

Pajen var värd mödan och att bli 2 kg tyngre
Sylvia

1 kommentar:

Trollmor sa...

Hej fin blogg! Jag googlade på slottoch koja för jag hade för mej att vi åkte förbi en butik med det namnet när vi for till fjällen i...vintras..*host*..och så hittar man den här!