måndag 12 maj 2008

Lite fika i värmen!

Först och främst vill jag tacka för alla mail och snälla kommentarer, jag blir så glad!

Jag har fått flera förfrågningar om Slott & Koja har en webbshop. Tyvärr så existerar det inte någon sådan ännu men om det är något du är intresserad av får du gärna ringa till butiken så kan vi skicka varan mot postförskott. Telefonnummret är 0250-945 20.

En nyhet är att vi i sommar kommer ha söndagsöppet. Tiderna kommer att skrivas ut på bloggen inom kort.

Men nu ska ni få receptet på värdens godaste och lättaste rulltårta som jag inom loppet av 2 veckor redan bakat 4 gånger! Receptet hittade jag i Lantliv och när jag såg det fick jag lov att baka rulltårtan direkt. På mina bilder är den bakad med blåbär men godast är den med lingon som i originalreceptet.

Rulltårta med lingon och vit choklad

3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Fyllning och garnering
3 dl vispgrädde
3 dl matyoghurt (jag tar turiksk yoghurt, röd)
1 dl florsocker
50 g vit choklad
125 g frysta lingon

1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna
och tillsätt dem. Blanda hastigt till en slät smet.
3. Bre ut smeten i en långpanna klädd med smörpapper.
Grädda kakan mitt i ugnen i 3 - 4 minuter.
4. Stjälp upp kakan på ett sockrat smörpapper och dra
försiktigt bort papperet.
5. Vispa grädden, inte för hårt, och blanda med yoghurt och
florsocker. Dela blandningen i 2 delar.
6. Rör ner lingonen i den ena skålen. Bre lingonblandmingen på
kakan och rulla ihop. Linda om smörpapperet och låt vila i 5 minuter.
7. Ta bort papperet och bre den återstående gräddblandningen över rull-
tårtan. Riv blockchokladen över kakan på den grövsta sidan på rivjärnet.

Jag lovar att ni kommer att baka den här kakan minst lika många gånger som mig och på lika kort tid för den är gudomligt god!

Hälsningar från en 5 kilo tyngre Sylvia

5 kommentarer:

Lyktor och Tyg sa...

jag blir sugen på fika!!!
Den rulltårtan kommer jag att göra, tack för receptet.
kram

Lyktor och Tyg sa...

Hej igen i vilken Lantliv står den?jag har nästan alla!

Frida sa...

Hej!
Vad gott det ser ut. Vilken underbar blogg du har. Jag har aldrig varit här innan.
Kram frida

Hem och Lycka sa...

Oj, ser ju supersmarrig ut! Jag länkar till din blogg, hoppas att det är ok, annars får du säga till. kram!

Anonym sa...

Tjena Sylvia! Jag skäms för att jag inte har varit in i din affär ännu! Men nu vill jag typ ha allt du visar på alla bilderna. Jag dyker upp vilken dag som helst!
Kram Lena (din klasskompis)